www.bemowa.pl

:: Wywiad z Radnym Dzielnicy Bemowo, prof. dr hab. in偶 Andrzejem Pi臋takiem
Wiadomo舵 dodana przez: Dominika IRB (2006-03-06 16:30:22)

Przysz艂y rozw贸j Bemowa, problem tras ekspresowych, wykorzystanie dofinansowania unijnego - to tylko niekt贸re z temat贸w,jakie zosta艂y poruszone podczas rozmowy z panem Andrzejem Pi臋takiem.


Nasz Rozm贸wca jest profesorem Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej, radnym pierwszej kadencji, Przewodnicz膮cym Komisji Integracji Europejskiej oraz cz艂onkiem Komisji Ochrony 艢rodowiska.

IRB: Jak Pan wyobra偶a sobie przysz艂y rozw贸j naszej Dzielnicy; w jakich kierunkach powinien on przebiega膰?
Andrzej Pi臋tak: My艣l臋, 偶e Bemowo nie jest dzielnic膮, w kt贸rej nale偶a艂oby si臋 spodziewa膰 przemys艂u. Bemowo to bliska i w miar臋 nowoczesna sypialnia dla Warszawy. Szeroko rozumiana edukacja – to szansa dla naszej Dzielnicy. Przez Bemowo przebiegaj膮 korytarze napowietrzaj膮ce miasto od zachodu, budowa przemys艂u mog艂aby zak艂贸ci膰 zdrowy jeszcze klimat Warszawy. Jest tu za to miejsce na inn膮 infrastruktur臋, zwi膮zan膮 z nowoczesnymi technologiami. Niestety, inicjatywa zwi膮zana z budow膮 na terenie WAT parku Nauki i Technologii „Technopolis” zosta艂a faktycznie zaniechana ze wzgl臋d贸w formalnych.

IRB: Jakie s膮 szanse na pozyskanie przez w艂adze samorz膮dowe teren贸w Fortu Radiowo? Kto jest obecnie w艂a艣cicielem terenu Lasku Bemowskiego?
A.P.:O ile si臋 orientuj臋, Lasek Bemowski to obszar, kt贸ry podlega Lasom Pa艅stwowym, natomiast w艂a艣cicielem Fortu Radiowo jest Agencja Mienia Wojskowego. Moim zdaniem jest to obszar bardzo cenny ze wzgl臋d贸w zabytkowych, obszar, kt贸ry powinien by膰 chroniony, a nie jest. Obecnie nikt o niego nie dba. Pozytywnych deklaracje obecnych w艂adz Dzielnicy nie wystarcz膮. Sprawa jest za to ca艂kowicie ignorowana ze strony miasta (w艂adz Warszawy) i Wojska.

IRB: W takim razie kto powinien zrobi膰 ten pierwszy krok, aby teren Fortu Radiowo od AMW uzyska膰?
A.P.: Koledzy – samorz膮dowcy poprzednich kadencji podobno co艣 usi艂owali zrobi膰 w tej sprawie. Jak si臋 okazuje nieskutecznie. Moim zdaniem, po drugiej stronie, w wojsku, s膮 si艂y, kt贸re b臋d膮 pr贸bowa艂y wykorzysta膰 ten teren do cel贸w komercyjnych. Obok le偶膮ce 艁osiowe B艂ota s膮 natomiast p贸艂rezerwatem i nie mo偶na przeprowadzi膰 tu 偶adnych inwestycji. Znajduj膮 si臋 tam ponadto tak偶e zaniedbane fundamenty radiostacji zbudowanej przed wojn膮 przez p艂k Boernera i zniszczonej przez Niemc贸w w styczniu 1945 roku.

IRB: Czy podoba si臋 Panu market LIDL, zwany przez mieszka艅c贸w G贸rc „chlewni膮”?
A.P.:
Nie. Nie wiem, sk膮d si臋 „to” wzi臋艂o i kto wyda艂 pozwolenie na budow臋. Obiekt ca艂kowicie k艂贸ci si臋 architektonicznie z zabudow膮 doko艂a. Wybudowanie Lidla by艂o inicjowane przez kogo艣 z miasta, a my (radni) nie mieli艣my na to 偶adnego wp艂ywu. Zupe艂nie nie rozumiem takiej sytuacji, 偶e na terenie Bemowa s膮 obszary, nad kt贸rymi samorz膮d nie ma 偶adnej w艂adzy.

IRB: W zwi膮zku z tym, co Pan powiedzia艂 o „sypialnym” charakterze Dzielnicy, czy uwa偶a Pan, 偶e na Bemowie powinno powsta膰 wi臋cej supermarket贸w, czy mo偶e wystarcz膮 te, kt贸re s膮?
A.P.: My艣l臋, 偶e supermarket贸w wystarczy. Budowa kolejnych mog艂aby nawet przewy偶szy膰 mo偶liwo艣ci nabywcze ludno艣ci.

IRB: Kto sprawuje nadz贸r nad Towarzystwem Budownictwa Spo艂ecznego?
A.P.: Niewiele mog臋 powiedzie膰 w tej sprawie; uwa偶am, 偶e wyczerpuj膮cej odpowiedzi mogliby udzieli膰 radni poprzednich kadencji, kt贸rzy byli obecni przy tworzeniu TBS „Bemowo”, bo o takim mowa. Znam natomiast dzia艂alno艣膰 TBS „Mieszkanie naszych mo偶liwo艣ci”, zwi膮zanego z dyrekcj膮 Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ten偶e TBS reprezentowa艂 Wojskow膮 Agencj臋 Mieszkaniow膮 przy niechlubnej komercjalizacji osiedla Bemowo III, gdzie Wojskowa Agencja Mieszkaniowa tereny zielone, place zabaw, parkingi, drogi itd. sprzedaje r贸偶nym firmom budowlanym „plombuj膮c” te osiedla. To samo czyni zreszt膮 na Bemowie V. Dzia艂anie to jest niestety wspierane przez cz臋艣膰 radnych z Komisji Budownictwa Rady Dzielnicy.

IRB: Jak Pan ocenia poszczeg贸lne warianty trasy S7 proponowane przez Generaln膮 Dyrekcj臋 Dr贸g Krajowych i Autostrad i sam pomys艂 przeprowadzenia tej trasy na Bemowie?
A.P.: Mo偶e zacznijmy od trasy S8: Ma ona by膰 艂膮cznikiem trasy tranzytowej wsch贸d-zach贸d o parametrach autostrady. Przecina Bemowo na p贸艂, wpuszczaj膮c w 偶ywy organizm miasta 120 tysi臋cy samochod贸w na dob臋. Nie wyobra偶am sobie, co b臋dzie si臋 dzia艂o przy przeje藕dzie przez Wis艂臋, je偶eli powstanie S7, a nie b臋dzie Mostu P贸艂nocnego. W obecnej kadencji, w roku 2003 Rada wyda艂a stanowisko, kt贸re g艂osi艂o, 偶e trasa S8 b臋dzie przebiega艂a przez Bemowo. Protestowa艂em przeciwko temu stanowisku i by艂em jednym z pi臋ciorga radnych tego stanowiska nie aprobowali. Uchwa艂a ta da艂a woln膮 r臋k臋 GDDKiA, jak m贸wi艂 jej przedstawiciel. Jest to wstydliwy okres pracy naszej Rady. P贸藕niej nast膮pi艂o pewne otrze藕wienie w艣r贸d wi臋kszo艣ci radnych i ka偶da nast臋pna opinia by艂a ju偶 zdecydowanie negatywna. Obecnie sprawa S8 jest ju偶 przegran膮 spraw膮 (mimo pr贸b zabiegania o jej przebieg na Bemowie w tunelu) ; ta trasa b臋dzie przebiega膰 przez Bemowo. A trasa S7 ma by膰 fragmentem drogi (tak偶e Via Baltica) – p贸艂noc-po艂udnie o takich samych parametrach jak S8. Najsmutniejsze jest to, 偶e we wszystkich mo偶liwych wariantach ca艂y ruch zar贸wno wschodnio-zachodni, jak i p贸艂nocno-po艂udniowy b臋dzie wsp贸lnie prowadzony 艂膮cznikiem S8 i ma si臋 rozej艣膰 dopiero na wysoko艣ci p臋tli tramwajowej na Kole.

IRB: Wobec tego kt贸ry z wariant贸w S7 wydaje si臋 Panu najkorzystniejszy?
A.P.: 呕aden. Nie rozumiem, jak mo偶na dopu艣ci膰 do tego, 偶e uwzgl臋dnia si臋 rezerwy komunikacyjne sprzed lat czterdziestu, kiedy nikt nie przypuszcza艂 powstania tak g臋stej zabudowy mieszkaniowej na Bemowie. GDDKiA, w przeciwie艅stwie do tego, co dzieje si臋 w Europie, nie chce zgodzi膰 si臋, aby dooko艂a Warszawy, w niewielkiej odleg艂o艣ci wybudowa膰 obwodnic臋, kt贸ra wyprowadzi tranzyt poza miasto.

IRB: S膮 projekty takich obwodnic, opracowywane przez r贸偶ne organizacje spo艂eczne, ale one jako艣 nie maj膮 si艂y przebicia...
A.P.: Takie projekty rzeczywi艣cie s膮, sam bior臋 udzia艂 w tych inicjatywach, ale to na razie nie ma prze艂o偶enia na konkretne efekty (chocia偶 uda艂o nam si臋 odsun膮膰 w czasie i od nowa przyst膮pi膰 do konsultacji spo艂ecznych – przez GDDKiA- w sprawie wariant贸w S-7) Pr贸bowali艣my zainteresowa膰 problemem pani膮 El偶biet臋 Jaworowicz, by艂y dwa programy temu po艣wi臋cone, lecz formu艂a program贸w, najog贸lniej m贸wi膮c, nie s艂u偶y艂a rozwi膮zaniu sprawy autostrad. Z pewno艣ci膮 mo偶na si臋 spodziewa膰 dalszych protest贸w spo艂ecznych. My艣l臋, 偶e tak偶e w naszej Radzie jeszcze nie wszystko zosta艂o w tej sprawie zrobione.

IRB: Jakie formy publicznego, czy urz臋dowego nacisku na GDDKiA mo偶na jeszcze zastosowa膰?
A.P.: Urz臋dowego – nie, poniewa偶 dzielnica jest poprzez ustaw臋 warszawsk膮 ubezw艂asnowolniona. W艂a艣ciwie tylko w dw贸ch obszarach Rada i Zarz膮d maj膮 co艣 do powiedzenia – s膮 to edukacja i sprawy zwi膮zane z kultur膮 i sportem, kt贸re s膮 moim zdaniem w naszej Dzielnicy dobrze prowadzone (zas艂uga Burmistrza i zespo艂u z w艂a艣ciwych wydzia艂贸w Urz臋du Dzielnicy)). W sprawie S7 reprezentanci naszej Dzielnicy powinni mie膰 jednakowe stanowisko i publicznie je g艂osi膰, a je艣li kto艣 si臋 z t膮 opini膮 nie zgadza, to po prostu niech ju偶 nie reprezentuje mieszka艅c贸w.

IRB: Jakie s膮 szanse na jak najszybsze doko艅czenie remontu ulicy G贸rczewskiej i wiaduktu?
A.P.: Sprawa tego remontu jest wstydliwa, tym bardziej, 偶e rozkopana ulica znajduje si臋 po艣rodku naszej Dzielnicy. Moim zdaniem osoby, kt贸re za to odpowiadaj膮, powinny si臋 spo艂ecznie wyt艂umaczy膰. Powinna si臋 wyt艂umaczy膰 Komisja Budownictwa, a media powinny co drugi dzie艅 pyta膰 Burmistrza i Przewodnicz膮c膮 tej Komisji, co z t膮 ulic膮. Odpowied藕 taka, 偶e s膮 to problemy Zarz膮du Dr贸g Miejskich z dokumentacj膮, jest odpowiedzi膮 s艂ab膮 i niewystarczaj膮c膮.

IRB: Co Rada i Zarz膮d mog膮 jeszcze w tej sprawie zrobi膰?
A.P.: Codziennie pisa膰 pisma: do prasy, do ZDM, do miasta, do Prezydenta, po prostu wsz臋dzie, a nawet zrobi膰 protest na tej ulicy. Nie ma innego wyj艣cia.

IRB: Jak Pan ocenia szanse na otrzymanie dofinansowania unijnego na rewitalizacj臋 osiedli z „wielkiej p艂yty” i teren贸w powojskowych?
A.P.: Szanse te oceniam s艂abo. Przyj臋ta bowiem przez „Miasto” polityka rewitalizacyjna dotyczy tylko obszar贸w zdegenerowanych spo艂ecznie oraz w niewielkiej cz臋艣ci powojskowych. Trudno m贸wi膰, 偶e Bemowo jest dzielnic膮 spo艂ecznie zdegenerowan膮. W dokumentacji jednak偶e jest zapis, 偶e rewitalizacji mo偶e by膰 te偶 poddana infrastruktura, co nas szczeg贸lnie interesuje, poniewa偶 na Bemowie s膮 kilkudziesi臋cioletnie budynki, kt贸rych stan techniczny wymaga natychmiastowego remontu oraz budynki pokryte azbestem. Gdyby „Miasto”, jako osoba prawna, wyst膮pi艂o o dofinansowanie unijne i wy艂o偶y艂o cz臋艣膰 swoich 艣rodk贸w, to taka inicjatywa mog艂aby si臋 powie艣膰. Obecny program rewitalizacji mo偶na by poszerzy膰 o inne problemy dotycz膮ce Dzielnicy Bemowo. Potrzebne dokumenty mog膮 przygotowa膰 jeszcze w tej kadencji Komisje Integracji Europejskiej i Ochrony 艢rodowiska.

IRB: Na jakie przedsi臋wzi臋cia s膮 obecnie wykorzystywane fundusze z Unii Europejskiej i w jakim stopniu?
A.P.: Fundusze europejskie s膮 dobrze wykorzystywane przez szko艂y w programach edukacyjnych. Obecnie dzia艂a tylko jeden spo艂eczny program unijny, dotycz膮cy aktywizacji zawodowej os贸b bezrobotnych Niewielkie wykorzystanie unijnych 艣rodk贸w wi膮偶e si臋 moim zdaniem z absurdaln膮 biurokracj膮 na etapie pozyskiwania i rozliczania tych 艣rodk贸w.

IRB: Czy b臋dzie Pan kandydowa艂 w nadchodz膮cych wyborach samorz膮dowych?
A.P.: Jeszcze nie podj膮艂em decyzji. Jestem cz艂onkiem Socjaldemokracji Polskiej (SDPL). Nawet je偶eli b臋d臋 startowa艂, to raczej z listy tej partii lub z listy kandydat贸w niezale偶nych, a takie kandydatury dot膮d nie odnosi艂y zbyt wielkich sukces贸w wyborczych. Wynika to z ordynacji wyborczej, kt贸ra zosta艂a stworzona tak, 偶e w艂a艣ciwie tylko partie mog膮 wygra膰.

IRB: Dzi臋kuj臋 Panu za rozmow臋.



adres tej wiadomo禼i: www.bemowa.pl/news.php?id=274