Strona główna - najnowsze | Archiwalne | Dodaj wiadomość | Działy
wyszukiwarka:

Plan Bemowa i okolic

Rozkłady jazdy.
Tramwaje i Autobusy
ANKIETA IRB.
Na Bemowa.pl zaglądasz:
coraz rzadziej
z ciekawości
przypadkowo
kontrolnie
na wszelki wypadek
w ostateczności
bo lubisz
ale nie polecasz
i żałujesz
I zapominasz

[wyniki | ankiety]
Spis działów.
Aktualia
Bemowo
Warszawa
Polska
Europa
Świat
Kontakt z IRB
Warto przeczytać
Rugi warszawskie
Atak na emerytury
Wrak Rzeczpospolitej
Lech Kaczyński
Wywiad z byłym burmistrzem Bemowa Wł. Całką
Warszawa zdobna Wisłą.
KONKURS IRB 2009
ieb
Konkurs IRB 2008
Regulamin
II tura - finał
Cywilizacja..."
Cztery"
Gębon III ..."
Lubeka"
Sekunda"
Wielki Piątek"
Wirtualne dusze"
Nauki ścisłe w służbie Rzeczpospolitej
Kiedy samolot uderza o ziemię w sposób chaotyczny rozlatuje się na kawałki pokrywające pas ziemi tym dłuzszy im mniejszy był kąt zetknięcia kadłuba z ziemią.
Rozbicie się samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem jak wszystkie katastrofy lotnicze w tej fazie przyziemiania, z pozoru typowe wymagało w pierwszym podejściu analitycznym, rekonstrukcji wraku w najdrobniejszych szczegółach.
Bez rekonstrukcji statku powietrznego nie można przeprowadzić dynamicznej oceny sposobu dezintegracji płatowca w okresie poprzedzającym zderzenie z ziemią.


Zwykle cały obszar lotniska i teren nad którym w tej fazie lotu znajdował się sterowny jeszcze samolot zostaje natychmiast szczelnie zamknięty dla osób postronnych.
Już w trakcie akcji ratowniczej dokumentuje się wszystkie szczegóły jej przebiegu z osobnym uwzględnieniem położenia i stanu wszystkich filmowanych szczątków.
Odnalezienie rejestratorów kończy niejako ten wstępny etap zabezpieczania wraku przed utratą wiedzy niezbędnej specjalistom od rekonstrukcji wydarzeń.
Po zabezpieczeniu czarnych skrzynek drugim kardynalnym nakazem jest topograficzna dokumentacja położenia szczątków maszyny i zabezpieczenia ich przed jakimkolwiek przemieszczaniem tudzież deformowaniem poza ratowniczą konieczność. Obrazy terenu z powietrza wysokorozdzielczą optyką powinny być wykonane z kilku pułapów i pod wieloma kątami w celu umożliwienia trójwymiarowej symulacji wydarzeń.
Po wykonaniu drobiazgowej dokumentacji terenowej kolejna czynność to przeniesienie wszystkich elementów odrzutowca do hangaru zdolnego pomieścić pełnowymiarowy egzemplarz Tu 154. Tam specjaliści rozmieszczają przestrzennie wszystkie zebrane elementy zgodnie z ich konstrukcyjnym przeznaczeniem.
Po takim zabiegu można przystąpić do rekonstrukcji przebiegu wydarzeń od chwili podjęcia przez załogę ostatniej rutynowej decyzji po jej śmierć.
Powyższy opis chociaż ma czysto popularyzatorski charakter i nie sili się na poruszenie wszystkich aspektów badania tego rodzaju wypadków lotniczych, to ukazuje jak daleka jest jeszcze droga do zakończenia badań przypadku największej zagadki lotniczej, od czasów giblartarskich, w dziejach Europy.
Wiele utrudnień wynika z zaniechań strony rządowej w uczynieniu polskich służb specjalnych i technicznych podmiotami badań katastrofy o wymiarze państwowym.
Póki tak będzie, zagadka podsmoleńskich oparów długo jeszcze spowijać może posępne szczątki samolotu grzebiącego dwóch prezydentów Rzeczpospolitej, panią Marię Kaczyńską, ich znamienitych gości, orszak generalski, pomocniczą załogę i wreszcie oddanych słuzbie pilotów.
Dedal | 09.08.2011 komentarz[0] |
Adres IRB

Reklamuj się u nas
Rada Bemowa
Cackowski M. ............ PiS
Chmiel Zb.
Klażyński W.
Niedziałek A.
Siwik K.
Świderska T.
Wierzchowski M.
Oborski J.............. ex PO
Rafalski P.
Ryszkowski M.
Sylwestrzak M.
Barciński K. ................. dB
Dąbrowski J.
Gala P.
Lorentowicz Ł.
Pietrzak M.
Schubert-Figarska W.
Zawistowski A.
Zięba A.
Czerska P. ....................PO
Przychodzień-Schmidt E.
Wośko-Matryba J.
Głowacka H. .......... ex SLD
Podpłoński R........ niezal.
Szczołek B.
Aktualnie IRB czyta -
1
Kalendarz
Październik
Nd Pn Wt Sr Cz Pt So
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Administrator
Zarząd
© 2004-2017 IRB. made in Poland.